top of page

DE Leven


Het is duidelijk, we zijn aan het einde van de jaar. De jaar, tikfoutje? Nee hoor het is net als vorig jaar de manier hoe Anderzorg reclame voert. Hun slogan is: ‘Zorg voor de leven.’ Anderzorg is anders. Ja vooral in taalgebruik dan. Op de reclameafdeling vinden ze het wel lekker klinken. De leven, lekker SWAG, straattaal. ‘Je weet toch!’ Hoe je aandacht wil pakken maakt niet uit. Het werkt toch niet!

Dat hele aandachtscircus kost heel veel geld, zorggeld wel te verstaan. En het is ‘over de balk’ gesmeten. Het blijkt namelijk dat minder dan 7% van de Nederlanders overstapt en wat is de belangrijkste redenen? Het oerwoud aan polissen is zo enorme dat het merendeel er niet eens aan begint. Een nieuwe uitvinding in polisland zijn de ‘kloonpolissen’. We klonen polissen die ongeveer hetzelfde zijn, maar bieden dat onder een andere naam en onder een ander tarief aan. Mede door dit geweldige idee hebben we dit jaar maar liefst de keuze uit 60.000 polissen. De ultieme keuzevrijheid, fantastische marktwerking of is het toch veel meer zoals Van Kooten & de Bie al tijdens hun oprichting van de tegenpartij (voor jullie en wij) als gevleugelde uitdrukking gebruikten: “Ken ik niet uit kiezen!”

Wat kost dat hele reclamestuntje in november en december? Iedere verzekerde betaalt zo’n € 100 extra voor dat gehele circus. Ja hoor ik politici alweer zeggen: “De zorg is duur”. De aanvullende pakketten dreigen te verdwijnen omdat mensen kiezen voor een aanvullende verzekering als ze verwachten ook kosten te maken. Kritische consumenten, dat mag natuurlijk niet! De Nederlandsche bank waarschuwde eerder deze maand. De marktwerking werkt niet, maar er wordt gewerkt aan een oplossing.

O ja wat is die oplossing? Gewoon meer marktwerking. Ach zo moeilijk is het toch allemaal niet. De Nederlandsche Bank roept zorgverzekeraars op meer polissen te bedenken die mensen wel afnemen en er toch ook aan kunnen verdienen. Hoe dan? Langer binden waardoor je uiteindelijk toch alles zelf betaalt.

Dat is natuurlijk vaak het probleem. De consument wil een aanvullende verzekering die loont, maar heel vaak is het niet lonend, is het broekzak-vestzak. Of heb je genoeg verzekerd, maar dan mag je zorgverlener de behandel