top of page

DE Leven


Het is duidelijk, we zijn aan het einde van de jaar. De jaar, tikfoutje? Nee hoor het is net als vorig jaar de manier hoe Anderzorg reclame voert. Hun slogan is: ‘Zorg voor de leven.’ Anderzorg is anders. Ja vooral in taalgebruik dan. Op de reclameafdeling vinden ze het wel lekker klinken. De leven, lekker SWAG, straattaal. ‘Je weet toch!’ Hoe je aandacht wil pakken maakt niet uit. Het werkt toch niet!

Dat hele aandachtscircus kost heel veel geld, zorggeld wel te verstaan. En het is ‘over de balk’ gesmeten. Het blijkt namelijk dat minder dan 7% van de Nederlanders overstapt en wat is de belangrijkste redenen? Het oerwoud aan polissen is zo enorme dat het merendeel er niet eens aan begint. Een nieuwe uitvinding in polisland zijn de ‘kloonpolissen’. We klonen polissen die ongeveer hetzelfde zijn, maar bieden dat onder een andere naam en onder een ander tarief aan. Mede door dit geweldige idee hebben we dit jaar maar liefst de keuze uit 60.000 polissen. De ultieme keuzevrijheid, fantastische marktwerking of is het toch veel meer zoals Van Kooten & de Bie al tijdens hun oprichting van de tegenpartij (voor jullie en wij) als gevleugelde uitdrukking gebruikten: “Ken ik niet uit kiezen!”

Wat kost dat hele reclamestuntje in november en december? Iedere verzekerde betaalt zo’n € 100 extra voor dat gehele circus. Ja hoor ik politici alweer zeggen: “De zorg is duur”. De aanvullende pakketten dreigen te verdwijnen omdat mensen kiezen voor een aanvullende verzekering als ze verwachten ook kosten te maken. Kritische consumenten, dat mag natuurlijk niet! De Nederlandsche bank waarschuwde eerder deze maand. De marktwerking werkt niet, maar er wordt gewerkt aan een oplossing.

O ja wat is die oplossing? Gewoon meer marktwerking. Ach zo moeilijk is het toch allemaal niet. De Nederlandsche Bank roept zorgverzekeraars op meer polissen te bedenken die mensen wel afnemen en er toch ook aan kunnen verdienen. Hoe dan? Langer binden waardoor je uiteindelijk toch alles zelf betaalt.

Dat is natuurlijk vaak het probleem. De consument wil een aanvullende verzekering die loont, maar heel vaak is het niet lonend, is het broekzak-vestzak. Of heb je genoeg verzekerd, maar dan mag je zorgverlener de behandelingen niet geven, maar dat vertel je dan jouw eigen klanten niet. En dan heb ik nog niet over het rapport administratieve ballast in de zorg.

Marktwerking werkt niet voor consumenten noch voor zorgverleners. Het is een principe waar alleen zorgverzekeraars iets mee opschieten en zelfs daar groeien de wanklanken. Maar hardnekkig blijft de gedachte dat het niet aan het systeem ligt, maar dat de consumenten het systeem eenvoudigweg niet begrijpen.

Ook zorgverleners begrijpen er niets van. Die proberen gewoon een praktijk te draaien met normale tarieven voor een gezonde omzet omdat goede praktijkvoering nu eenmaal ruimte vraagt om te kunnen innoveren. Lever je goed werk komen de mensen graag en dan krijg je te maken met een omzetplafond, een strafkorting, als ‘beloning’ voor je goede werk. O nee, het is geen kortingsmaatregel, het is een signaleringsmoment.

Het systeem wordt door niemand begrepen, is eigenlijk al jaren failliet en inmiddels uitgegroeid tot een heel erg duur systeem. Marktwerking met verplichte premiebetaling en terugtrekkende overheidsbemoeienis met een marktpartij waarbij winstmaximalisatie hetdoel is, was bij aanvang al een slecht doordacht idee. En de werkelijkheid is nog veel erger.

Komt er echte verandering? Ik zou graag positief zijn, maar zie het in 2018 niet gebeuren. Ik wens jullie allemaal sterkte in 2018 om de beste keuzes te maken tussen vakinhoud, ondernemerschap en genoeg tijd voor jezelf . Of zoals Anderzorg zegt zorg voor de leven, jouw leven wel te verstaan

!

Recente berichten
Archief
Zoeken op tags
Volg ons
  • Facebook Basic Square
  • Twitter Basic Square
  • Google+ Basic Square
bottom of page