• Facebook - Grey Circle
  • Twitter - Grey Circle
  • LinkedIn - Grey Circle

Copyright Phytalis | InFysio

InFysio biedt

 

  • Vakinhoud

  • Praktijkorganisatie

  • Marketing (online en offline)

  • Communicatie

  • Drukwerk/Digitale print

  • Websites

  • Vormgeving

Snelmenu

Magazine >>

Artikelen >>

Services >>

Projecten >>

Webshop >>

Contact >>

Adres

InFysio

Geestbrugkade 35

2281 CX  Rijswijk

T.: 070-3206157

E.: info@infysio.nl

U kunt niets en bent onbetrouwbaar!

July 18, 2019

 

 

Beste zorgverlener ik wil er niet omheen draaien. U kunt niets en bent onbetrouwbaar!

 

Oké u hebt dan wel een opleiding gedaan, maar de goed opgeleide en ervaren (huis)arts is niet in staat de juiste afwegingen te maken en levert geen heldere kwaliteit. De verpleegkundige die al 30 jaar werkt, mag niet meer met een dokter praten. Nee dat moet een regieverpleegkundige gaan doen. En de fysiotherapeut is helemaal een zielenpoot. Die zet je beetje onder druk en die gaat zelfs gratis behandelen als klachten recidiveren, wel goed voor het behandelgemiddelde.

 

Zorgverleners kunnen niet alleen niets, ze zijn ook nog eens super onbetrouwbaar. Behandelen mensen soms meer dan een behandelindex en wijken af van richtlijnen omdat mensen verschillend zijn. Ja ja. Ze doen aan overmatig declareergedrag (laten we de fraude nou maar niet echt onderzoeken want dat snappen zorgverleners natuurlijk al helemaal niet). U strijdt voor een tariefsaanpassing. Gek geworden, maar goed ze zijn weer gemakkelijk rustig te krijgen met (alweer) een kostprijsonderzoekje.

 

Serieus

Is dit serieus? In mijn optiek is dit een samenvatting van de status van de zorgverlener anno nu gezien door de ogen van de zogenaamde beroepsleken. Beroepsleken (in mijn definitie niet-behandelaren) weten namelijk wél hoe het allemaal geregeld moet worden. Politici, zorgverzekeraars, economen, adviesbureaus, casemanagers, bemiddelaars en weet ik veel hoe ze allemaal heten, geven de zorg vorm. Althans de vorm van de zorgregels, bepalen de financiering en bemoeien zich inmiddels ook met het verwijsgedrag.

 

Beroepsleken bedenken akkoorden waar niemand op zit te wachten, ontwikkelen beroepen die al bestaan en geven oplossingen voor niet bestaande problemen. Allemaal bedenksels die altijd als resultaat hebben dat de verplichtingen, controle en administratiedruk hoger worden. De schade die regels hebben voor zorgverleners en/of burgers, laten ze managen door een reputatiemanager. Het feit dat je in reputatiemanager in dienst moet nemen, is eigenlijk al triest

 

Klap in het gezicht

Zorgverleners krijgen eigenlijk in elk plan, elk tariefvoorstel en nieuwe regel een ‘klap in het gezicht’. Maar niet alleen de zorgverlener. Dit leger aan beroepsleken geeft ook een collectieve klap aan ons onderwijs en kwaliteitssystemen van zorgprofessionals. Respectloze virtuele klappen!

 

Op Twitter volgde ik een discussie (draadje zoals dat in sociale media termen heet) van gezondheidseconomen, afgevaardigden van een zorgverzekeraar en af en toe (een verdwaalde) zorgverlener. Ook hier weer de bevestiging dat de zorgverleners, ja inderdaad zij die de zorg verlenen, er eigenlijk helemaal niet meer toe doen. Als zorgverleners zich dan roeren dan worden ze al snel ‘weggezet’ als agressief en niet constructief.

 

We gaan er gewoon vanuit dat opgeleide zorgprofessionals verstand van zaken hebben.

Ja ik weet het is even anders denken.

 

Gewoon normaal doen

Deze waanzin waarin zorgverleners niet meer ‘in the lead’ zijn, moet voor de zorgverlener én de BV Nederland een halt worden geroepen. Hoe? Gewoon normaal doen. We gaan er gewoon vanuit dat opgeleide zorgprofessionals verstand van zaken hebben. Ja ik weet het is even anders denken.

 

 

Dat betekent dat we onze erkende medische en paramedische opleidingstrajecten waarderen, ervaring respecteren en kwaliteitssystemen van zorgverleners volgen. Zorgverleners doen gewoon normaal hun veeleisende werk vanuit hun kennis, expertise, ervaring en ontwikkeling. Ze doen dat prima (vraag maar aan de patienten). Natuurlijk met een goede dossiervorming, maar zonder administratieve regels en controles die oplossingen bieden voor niet bestaande problemen en de zorgtaken alleen maar verzwaren.

 

Alle beroepsleken verdwijnen uit het zorgstelsel. In de afgelopen 13-14 jaar hebben zij genoeg kansen gehad om aan te tonen dat zij waarde hebben. De ervaring is dat dat hun toevoeging niets heeft verbeterd. Niet inhoudelijk en niet financieel. Volgens ramingen besparen we direct 30-40%. Ook zorgverleners krijgen door normale regels zo’n 20% behandeltijd terug.

 

Zorggeld is voor zorgverlening

Zorggeld gaat naar de zorgverlening voor de burgers van Nederland. Zorgverzekeraars staan onder strikte controle van de overheid en zien toe op juist declaraties en afhandeling. Een interessantere mogelijkheid wat mij betreft is om te onderzoeken of betaling van zorg niet beter kan plaatsvinden via bureaus (verenigingen) van zorgverleners zelf. Zo kunnen zij direct sturen op mogelijke excessen en elkaar collegiaal en vakinhoudelijk aanspreken. Winst is verboden, het zorggeld is namelijk van de burgers en dat vloeit dan ook terug naar de zorg.

 

Heerlijk

Na 14 jaar intransparantie, onnodige regelgeving en een berg aan administratieve lasten gaan zorgverleners gewoon doen waar ze goed in zijn en passie voor hebben: zorg verlenen op topniveau. Dat is goedkoper, beter en bovenal héérlijk!

 

Share on Facebook
Share on Twitter
Please reload

Recente berichten

January 21, 2019

December 29, 2017

December 1, 2017

October 17, 2017

July 24, 2017

Please reload

Archief
Please reload

Zoeken op tags
Please reload

Volg ons
  • Facebook Basic Square
  • Twitter Basic Square
  • Google+ Basic Square