U kunt niets en bent onbetrouwbaar!

Beste zorgverlener ik wil er niet omheen draaien. U kunt niets en bent onbetrouwbaar!

Oké u hebt dan wel een opleiding gedaan, maar de goed opgeleide en ervaren (huis)arts is niet in staat de juiste afwegingen te maken en levert geen heldere kwaliteit. De verpleegkundige die al 30 jaar werkt, mag niet meer met een dokter praten. Nee dat moet een regieverpleegkundige gaan doen. En de fysiotherapeut is helemaal een zielenpoot. Die zet je beetje onder druk en die gaat zelfs gratis behandelen als klachten recidiveren, wel goed voor het behandelgemiddelde.

Zorgverleners kunnen niet alleen niets, ze zijn ook nog eens super onbetrouwbaar. Behandelen mensen soms meer dan een behandelindex en wijken af van richtlijnen omdat mensen verschillend zijn. Ja ja. Ze doen aan overmatig declareergedrag (laten we de fraude nou maar niet echt onderzoeken want dat snappen zorgverleners natuurlijk al helemaal niet). U strijdt voor een tariefsaanpassing. Gek geworden, maar goed ze zijn weer gemakkelijk rustig te krijgen met (alweer) een kostprijsonderzoekje.

Serieus

Is dit serieus? In mijn optiek is dit een samenvatting van de status van de zorgverlener anno nu gezien door de ogen van de zogenaamde beroepsleken. Beroepsleken (in mijn definitie niet-behandelaren) weten namelijk wél hoe het allemaal geregeld moet worden. Politici, zorgverzekeraars, economen, adviesbureaus, casemanagers, bemiddelaars en weet ik veel hoe ze allemaal heten, geven de zorg vorm. Althans de vorm van de zorgregels, bepalen de financiering en bemoeien zich inmiddels ook met het verwijsgedrag.

Beroepsleken bedenken akkoorden waar niemand op zit te wachten, ontwikkelen beroepen die al bestaan en geven oplossingen voor niet bestaande problemen. Allemaal bedenksels die altijd als resultaat hebben dat de verplichtingen, controle en administratiedruk hoger worden. De schade die regels hebben voor zorgverleners en/of burgers, laten ze managen door een reputatiemanager. Het feit dat je in reputatiemanager in dienst moet nemen, is eigenlijk al triest